Felsökning

Tyvärr händer det att tekniken krånglar. Föreningen har tagit fram en felsökningsguide som vi hoppas kan hjälpa er åtgärda evt. lokala problem och rapportera fel i b2 eller föreningens nät.

Kolla b2 driftstatus

Det första man kan göra är att gå till B2 Driftinformation. Om det finns kända fel i området är det oftast bara att invänta åtgärd från b2.

Prova andra enheter

Om en enhet krånglar, prova andra anslutna enheter. Om Apple-TVn i vardagsrummet slutar streama, kolla om datorn i kontoret fungerar.

Om det visar sig att vissa enheter har nät, men andra inte, så är felet troligtvis inte direkt relaterat till internetanslutningen utan i egen utrustning eller egna sladdar. Kolla nedan för tips om anslutningar och omstart av utrustning.

Använd fysisk anslutning

I möjligaste mån använd trådade anslutningar när ni felsöker problem med nätet. Att felsöka över trådlöst nät lägger till en extra komponent i slutsteget som gör det mycket svårare att veta vart det går snett. Om ni endast använder mobila enheter är det givetvis svårt att koppla in sladden, men många kanske har en dammig, gammal laptop som inte används så ofta men som kan underlätta felsökning i nät.

Vi rekommenderar att man har en extra ethernet kabel av typen Cat6 hemma som man kan använda vid felsökning. Dessa kan köpas i princip överallt nuförtiden (Kjell&Comp, Clas Ohlson, Biltema, Jula etc) och kostar under 100-lappen. Tips: köp inte längre kabel än du behöver, kvaliteten på uppkopplingen sjunker med längden på kabeln.

Kontrollera anslutningar

Verkar nätet nere för alla enheter är ett första steg är att kontrollera att alla anslutningar fortfarande är korrekta, och att allting fortfarande är kopplat till el. Dom allra flesta kopplar sin fiber konverter till en egen router, och kopplar sen sina enheter till egna routern.

Både fiberkonvertern som föreningen installerat och dom allra flesta egna routrar har LED indikatorer som visar när anslutningar rent fysiskt fungerar.

Föreningens fiberkonverter har följande indikatorer:

PWR: Lyser grönt när konvertern är på / får ström

WAN: Lyser grönt när konvertern är ansluten till föreningens bredbandsnät. Det är viktigt att påpeka att detta endast är en fysisk anslutning, grön lampa behöver inte betyda att internet fungerar över anslutningen.

LAN1-4: Dessa lyser grönt eller orange endast när dom är kopplade till en annan enhet som också är aktiv (en egen router eller direkt till en dator). Dom flesta använder endast en av dessa anslutningar och det är då normal att endast en lampa lyser. 

Har man en egen router som man kopplat till fiberkonvertern har denna oftas ungefär samma indikatorer. Det finns oändligt många modeller, men här är ett exempel på hur det kan se ut:

SYSTEM: Lyser grönt när routern är på / får ström

WAN: Lyser grönt när routern är ansluten till inkommande nätverk. Till skillnad från fiberkonverterns WAN lampa så lyser oftast dessa lampar gröna när routern lyckas få en IP address (som tyvärr fortfarande inte behöver betyda att internet fungerar).

1-4: Liknande fiberkonverterns LAN indikatorer lyser dessa grönt eller orange när dom kopplade till andra aktiva enheter.

Även dom flesta datorer eller laptops har indikatorer för nätverksanslutningen. Dom ser ut ungefär såhär:

Även om det inte finns någon officiellt standard, är det oftast så att vänster indikator lyser grönt eller orange om uppkopplingen är aktiv, och höger indikator blinkar orange vid datatrafik.

Grönt eller orange??

Vad är det för skillnad på grönt och orange? Är det dåligt med orange? 

Färgen på LINK indikatorn – som den ofta kallas – visar oftast hastigheten och/eller kvaliteten på anslutningen mellan enheter. Grön vid 1000 Mbps, och orange vid 100/10 Mbps anslutning. Vid grön länk är du på säkra sidan vad gäller (teoretisk) hastighet. 

Orange kan betyda att en eller båda enheterna endast har stöd för 100 Mbps anslutning. T.ex. har äldre routers ofta endast stöd för hastigheter upp till 100 Mbps, och överlånga eller gamla ethernetkablar kan begränsa hastigheten som kan överföras utan datafel. En 100 Mbps anslutning behöver inte va något problem då föreningen f.n. inte erbjuder internethastigheter högre än 100 Mbps.

Tyvärr kan det vara svårt att veta exakt vad orange betyder. Upplever man att man har problem med hastigheten på nätet, att nätet upplevs instabilt, att dataöverföringen stannar till ibland, eller att hastigheten hoppar upp och ner – då kan det va värt att kolla över anslutningar med orange indiktator. En enkel åtgärd är t.ex. att testa en ny ethernet kabel av hög kvalitet och lagom längd (t.ex. en Cat6 kabel som inte är längre än det behövs).

Starta om alla enheter i kedjan

Att stänga av saker låter kanske som ett rätt gammalmodigt förslag, men det funkar faktiskt oftare än man tror.

Rekommendationen är att stänga ner saker i följande sekvens:

  1. Stäng ner dator
  2. Slå av egen router, dra sen ur strömmen
  3. Slå av fiberkonvertern, dra sen ur strömmen (inte alla konvertrar har anslutit av/på knappen, så då får man bara rycka strömmen direkt)

Vänta sen åtminstone en minut, och starta sen upp varje steg i ordning:

  1. Sätt i strömmen och slå på fiberkonvertern. Vänta tills lamporna PWR och WAN lyser grönt. Vänta sen ytterligare en minut innan ni fortsätter.
  2. Sätt i strömmen och slå på egen router. Vänta tills “dom lamper som brukar lysa” slutar blinka och lyser i sina vanliga färger. Oftas är det någon POWER/SYSTEM samt en WAN/Internet lampa som ska lysa. Vänta sen ytterligare en minut innan ni fortsätter.
  3. Slå på datorn. Ge den en extra minut att ansluta innan ni testar använda nätet.

Anslut direkt till fiberkonvertern

Använd en ethernetkabel och koppla datorn direkt till fiberkonvertern istället för att koppla via egen router. Funkar nätet när man kopplar direkt till fiberkonvertern är problemet någonstans i egen utrustning.

Prova en annan port på fiberkonvertern

Den fiberkonverter föreningen installerat har fyra portar, prova ansluta till en annan av portarna.

Fabriksåterställ fiberkonvertern

Det finns en specifik procedur för att fabriksåterställa fiberkonvertern. Följ anvisningarna i länkad pdf. Hela processen kan ta upp till 10 minuter.

Fråga grannen

Precis som vid strömavbrott, är det aldrig fel att fråga en granne om det funkar för dom. Om ni är flera grannar utan nät är det ganska sannolikt att problemet finns utanför era väggar.

Vi har även försökt sätta upp en “virtuell granne” i form av övervakning av nätet på siden driftinformation.

Det fungerar fortfarande inte

Om ni inte lyckas hitta något fel inom husets väggar och försökt försäkra er om att er egen utrustning fungerar som den skall är det dags att ta kontakt med vår internetleverantör b2.

b2s kundtjänst nås på tlf 0770 910 000.

När man ringer b2 behöver man ange förenings kundnummer: 47 04 15.

b2s öppetider:
KUNDTJÄNST
Vardagar: 08:00 – 16:00
Lör-Sön: stängt

TEKNISKT SUPPORT
Vardagar: 08:00 – 18:00
Lör-Sön: 10:00 – 14:00

Supporten på b2 kan påpeka att de misstänker fel i föreningens nät. Det kan handla om en fiberkonverter som är trasig, en fiberkabel som blivit utgrävt, eller att nätet inte gått igång efter strömavbrott. Isf måste ni kontakta styrelsen så vi kan hjälpa Er.